Renungan

Allah berfirman, "Adapun orang yang derhaka, lagi mengutamakan kehidupan dunia, maka nerakalah tempat tinggalnya. Sedangkan orang yang takut akan kebesaran Tuhannya, lagi menahan diri dari hawa nafsunya, maka syurgalah tempat tinggalnya. (An-Nazi'at: 37-41)

Monday, March 14, 2011

Gambar Satelit Gempa Bumi & Tsunami di Jepun

Jepun telah digegarkan dengan gempa bumi yang dasyat pada hari Jumaat, Mac 13 2011 berskala 8.9 ritcher, yang terkuat pernah dicatatkan di negara tersebut dalam tempoh 140 tahun. Susulan terjadinya gempa bumi itu telah menyebabkan tsunami setinggi 10 meter, sisa banjir dan gempa susulan besar menyukarkan pihak penyelamat Jepun untuk menyelamatkan mangsa terperangkap dan masih hidup. Dianggarkan lebih 10,000 orang telah terkorban manakala 100,000 telah menjadi pelarian, infrastruktur asas telah gagal sepenuhnya dan kehabisan keperluan untuk hidup menyebabkan situasi bertambah buruk. Perhatikan gambar yang diambil melalui satelit sebelum dan selepas gempa bumi. Jepun: Padang Jarak Padang Tekukur.

3 comments:

  1. na'uzubillah.. semoga fenomena ni tak berlaku di negara kita.. mabruk.. teruskan perkongsian..

    ReplyDelete
  2. Wow... siap bole tangkap gambar dari satelit. Macam tau-tau je dia orang ni gempa bumi dan earth quake akan melanda psl siap bole prepare utk record the picture from the beginning until the end from the satellite. Mmmmm... pernah dengar HAARP?

    ReplyDelete