Renungan

Allah berfirman, "Adapun orang yang derhaka, lagi mengutamakan kehidupan dunia, maka nerakalah tempat tinggalnya. Sedangkan orang yang takut akan kebesaran Tuhannya, lagi menahan diri dari hawa nafsunya, maka syurgalah tempat tinggalnya. (An-Nazi'at: 37-41)

Thursday, March 3, 2011

Saman Ekor Umpama ISA no.2

Rata-rata pengguna jalanraya pasti pernah menerima saman ekor. Saman ekor dihantar melalui notis samannya dan memaksa membayar saman tersebut tanpa ada peluang membela diri. Ada juga pengguna jalan raya yang keliru bila saman sampai tetapi dia tidak berada di situ sewaktu saman dikeluarkan. Ini merupakan satu tindakan yang tidak munasabah dan menindas pemandu.



Jika sesuatu saman dikeluarkan terus oleh JPJ atau polis kepada pemandu dan pemandu menandatangani surat saman bolehlah diterima akal, tapi kalau menyorok untuk menyaman pemandu seperti merompak duit rakyat!

Saya lihat fenomena saman ekor ini makin berleluasa, seolah-olah kerajaan mahukan duit rakyat. Kerajaan sepatutnya mengkaji semula dan kalau boleh mansuhkan terus saman ekor, supaya tidak menyusahkan dan membebankan rakyat. Jika dilihat, walaupun saman makin naik tetapi kemalangan masih meningkat. Bagaimana kalau kerajaan mencontohi negara Jepun, setiap kereta dilengkapi alat penggera, jika memandu melebihi had laju, maka siren akan berbunyi. Masih banyak lagi cara untuk mendidik pemandu.

Ketahui hak anda sebagai rakyat Malaysia... baca

1 comment:

  1. assalamualaikum.

    dah follow mummy.
    dan dah vote mummy untuk blog tercantik 2011
    jom vote piqa

    http://outofsyafiqahcontrols.blogspot.com/2011/03/undian-pencarian-10-blog-tercantik-2011.html

    ReplyDelete